توليد كنندگان انيميشن چگونه از پرینت سه بعدی استفاده میکنند؟
امکاناتی که پرینت سه بعدی برای صنعت فیلم سازی فراهم می کند بیشمار است. برای مثال در صنعت انیمیشنسازی و به صورت عمده در انیمیشنهای سبک Stop-Motion از چاپ سه بعدی استفاده میشود. در طول دهه های اخیر، استودیوهای انیمیشنسازی زیادی روشهای قدیمی ساخت صحنه و کاراکترهای انیمیشنهای stop-motion را کنار گذاشته و به روش نوین و سریع تر و البته بسیار بصرفه تر چاپ سه بعدی روی آورده اند. برای مثال استودیوی انیمیشن سازی LAIKA با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته در ترکیب با سختافزارهای ساخته شده توسط پرینتر سه بعدی، پروژههای وسیعی را توسعه میدهد. این استودیو فیلم و انیمیشن سازی با همکاری شرکت های خدمات سریع پرینت سه بعدی، تا کنون هزاران قطعه ی مورد نیاز پروژه های خود را تولید کرده اند.
چاپ سه بعدی از نظر امکاناتی که برای ساخت انیمیشنهای stop-motion فراهم میکند کاملا منحصر به فرد است و هیچ روش جایگزینی سرعت و کیفیت قابل مقایسه ای را ارائه نمیکند. این سبک انیمیشنها فرایند ساخت بسیار خاص و متفاوتی دارند. این فرایند در دهه های اخیر و پیش از ظهور چاپ سه بعدی، بسیار هزینه بر و زمان بر بود. در این شیوه، 24 فریم برابر است با 1 ثانیه از انیمیشن، و در هر یک از این 24 فریم، به صورت متمایز، نیاز به ایجاد تغییر در حالت های صحنه و شخصیتهای انیمیشن وجود دارد. یک فیلم سینمایی که تماما با ایجاد تغییرات فریم به فریم بر روی شخصیتها و صحنه ساخته میشود و هریک از این فریم ها، توسط یک دوربین دیجیتال ضبط مي شود. سه انیمیشن سبک Stop-motion که عبارت اند از The Boxtrolls 2014و ParaNorman 2012 و Coraline 2009 و نامزد دریافت جایزهی اسکار شدند، برای ساخت شخصیتها و بخشهایی از صحنه، از چاپ سه بعدی بهره بردند. این نوآوری آنها در استفاده از پرینت سه بعدی باعث موفقیت آنها در میان سایر رقیبان در این سبک بود. به همین دلیل، جوایز دیگری از طرف موسسات مهندسی و علمی و آکادمی Motion Picture Art And Science دریافت کردند.
برای ساخت شخصیتهای عروسکی در یک انیمیشن سبک Stop-Motion، ابتدا مدل سه بعدی دیجیتال شخصیتها ساخته می شود، تمام جزئیات قابل پرینت در این مرحله اعمال میشود، جزئیاتی مانند رنگ و حالات متفاوت صورت هر شخصیت و اشکال متفاوت اجزاء بدن، همه و همه به صورت جداگانه روی طرح های اصلی شخصیتها اعمال و ذخیره می شوند. پس از طراحی مدل های سه بعدی در نرمافزار، همواره امکان تغییر، کاهش و یا افزایش عناصر مختلف بر روی مدل سه بعدی وجود دارد. پس از این مرحله، مدلهای دیجیتال توسط چاپگر سه بعدی، با متریال و سایر ویژگی های ساختاری مدنظر سازندگان، در سریع ترین زمان ممکن پرینت شده و بدون نیاز به هیچ گونه فرایند خاصی بر روی مدلهای پرینت شده، شخصیتهای عروسکی و سایر اجزاء، آمادهی استفاده در صحنه هستند.
در روشهای قدیمی تر، حالات مختلف چهرهی یک شخصیت، برای مثال، خوشحال، چشم باز، چشم نیمه باز، چشم بسته، ناراحت، در حال خنده، و ... باید تماما به صورت جداگانه با دست ساخته میشد. اکنون، این حالات با تغییرات جزئی بر روی مدل اصلی شخصیت در نرمافزار صورت می گیرد و به صورت یکجا توسط پرینتر سه بعدی ساخته میشود. شرکت های مطرح چاپ سه بعدی با بهره مندی از آخرین تکنولوژی پرینت سه بعدی، مناسب ترین روشها و متریالها را ارائه میکنند، از این رو، همکاری استودیوهای انیمیشنسازی و شرکتهای چاپ سه بعدی روز به روز در حال افزایش است.